Hjem » Klubb » Anlegg » Forskning/utvikling

Forskning/utvikling

Norges Golfforbund jobber aktivt for å bedre spillekvaliteten på norske baner. Dette gjør vi ved et nært samarbeid med ulike forskningsinstitusjoner, både i Norge og utlandet. Vi har spesialt hatt et meget godt samarbeid med Bioforsk på Landvik i Grimstad over flere år. Miljøet for golfrelatert forskning i Norge og Skandinavia er lite, men har på få år gitt resultater som også sees på med stor interesse i land langt utenfor Skandinavia.

Sammen med golfforbundene i Sverige, Danmark, Finland og Island, samt de skandinaviske greenkeeperorganisasjonene, har vi etablert Scandinavian Turfgrass and Environment Research Foundation (STERF). STERF har vedtatt et forskningsprogram innenfor kjerneområder og gir tilskudd til forskningsprosjekter innenfor disse. Hver av de skandinaviske golfforbundene bidrar årlig med 0,5 euro per medlemskap i klubbene til dette arbeidet.

I tillegg til det skandinaviske arbeidet bidrar NGF med tilskudd til forskning på norske forhold.

Miljøsertifisering

NGF jobber for at klubbene skal bli mer bevist sin rolle i miljøspørsmål og over tid bli miljøsertifisert. Administrasjonen i NGF ønsker å framstå som en positiv bidragsyter og er allerede, som første særidrettsforbund i Norge, sertifisert i henhold til Miljøfyrtårnet. NGF er også, som eneste særidrettsforbund, tatt opp i FNs nettverk for klimanøytrale virksomheter.

STERF - Årbok 2012 (pdf, 1 mb)
STERF - Årbok 2011 (pdf, 2 mb)
STERF - Årbok 2010 (pdf, 2 mb)

Midt-Norge:
Trondheim GK

Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal

Vestlandet Nord:
Fana GK

Sogn og Fjordane, Hordaland

Vestlandet Sør:
Sola GK

Rogaland, Vest-Agder

Sør-Østlandet:
Vestfold GK

Telemark, Vestfold, Aust-Agder

Østlandet Vest:
Oslo GK

Buskerud, Akershus vest, Oslo vest

Østlandet Øst:
Losby GK

Østfold, Akershus øst, Oslo øst, Hedmark, Oppland

For å forsøke å finne gode måter å stimulere og øke aktiviteten lokalt og regionalt, ble det i 2012 vedtatt å starte med å opprette seks regionale kompetansesentra (RKS) i Sør-Norge.

Les mer om RKS