Hjem » Klubb » Anlegg » Slope

Slope

Slopesystemet har utvilsomt bidratt til at norske spilleres handicap har blitt slik at man på de forskjellige banene får et spillehandicap (mottatte slag) som stemmer bra med golferens spillestyrke og den aktuelle banens vanskelighetsgrad.

De fleste av golfbanene i Norge er slopet. Ved årsskiftet 2013/2014 var 175 baner slopet.

USGAs bestemmelser for sloperating innebærer at alle baner rerates hvert tredje år frem til og med det niende året. Deretter rerates banen hvert tiende år.

For at en en bane skal kunne bli slopet må de tilfredsstille minimumskrav til bane for sloperating.

Det er mange faktorer som påvirker banens vanskelighetsgrad, og derigjennom banens slope- og baneverdi. Den mest fremtredende faktoren er hullenes lengde. En mer detaljert forklaring om slope finner du her.

Vil du beregne spillehandicapet ditt selv ut fra slope- og baneverdi, finner du forklaringen på hvordan du gjør det her.

Kostnad for klubben ved rating/rerating:

Kontaktperson NGF:

Pål Melbye

Avdelingsleder / Anleggsansvarlig
Mobil: 908 20 190 Send e-post

Mal for Klubbspillehandicaptabell (xls, 396 kb)
USGA Course Rating System (pdf, 111 kb)
Beregning av spillehandicap (pdf, 96 kb)
Retningslinjer for indeksering (pdf, 301 kb)
Forklaring av indeks (pdf, 133 kb)
Krav til oppmåling i forbindelse med sloperating (pdf, 166 kb)
Minimumskrav til bane for sloperating (pdf, 265 kb)