Noe du savner?

Noe du savner eller ikke finner på sidene? Ta kontakt.

Hjem » Klubb » Organisasjon » Markedsføring

Markedsføring

Det er lettere å beholde et medlem man har, enn å rekruttere et nytt.

Eksisterende medlemmer har allerede utstyr, kurs, ferdigheter og forhåpentligvis lyst til å spille golf. Noen vil likevel forsvinne av ulike årsaker og påfyll er nødvendig. Markedsføring er essensielt i de fleste bransjer – så også i golfen. I dagens samfunn er det ikke nok å ha et godt produkt, man må også klare å kommunisere det ut til målgruppen - i konkurranse med en rekke andre attraktive aktiviteter.

Mål

NGF har to mål med sin markedskampanje. Først og fremst skal det tilrettelegges for en kostnadseffektiv, profesjonell og enhetlig markedsføring lokalt, og deretter skal gleden av å spille golf selges gjennom en overordnet markedskampanje.

Kombinasjonen av overordnede og lokale tiltak skal gi et totaltilbud som overgår enkelttiltak.

Strategi

Det er mange argumenter som kunne vært brukt for overbevise målgruppen om at golf er en attraktiv idrett og fritidsaktivitet. Med kunnskap om at mange oppfatter golf som tidkrevende, har valget falt på å posisjonere golfsporten som en «sammen idrett». Uansett kommer man ikke bort fra at golf tar tid selv om man bare spiller ni hull.

Tid er imidlertid ikke et problem dersom man tilbringer den sammen med dem man vil bruke tid med. Kampanjen setter derfor fokus på golfens unike «sammen»-egenskap. Uavhengig av alder, ferdighet, kjønn eller andre skillelinjer kan man spille golf sammen. Golf er foruten frisk luft, mosjon og idrett på høyeste nivå, en fantastisk relasjonsarena. Det må de uinnvidde få vite eller bli minnet om.

De siste årene har det blitt fremskaffet mye informasjon som dokumenterer treningseffekten av golf. At golf er helsefremmende, og i gitte situasjoner også en god alternativ treningsform, er derfor viktig å få frem.

Sentral markedsføring

Sentral markedsføring fra NGF knyttes i sin helhet til kampanjer på sosiale medier som Facebook og Instagram. Kjennskap og kunnskap er imidlertid ikke nok. Klubbene må ut med brosjyrer, plakater og lokal annonsering i sitt nedslagsfelt. Der flere klubber konkurrerer om de samme potensielle medlemmene bør man finne samarbeidsformer hvor man ser etter effektive måter å gjøre kaken større, i stedet for å få et størst mulig stykke av en liten kake.

Kontaktpersoner NGF:

Tom Gundersen

Kommunikasjonsansvarlig
Mobil: 93028866 Send e-post

SAMARBEIDSPARTNERE

Spille golfFor golfspillere og de som ønsker å bli det!Klubber og banerEn oversikt over norske golfklubber og -banerTurneringerFinn turneringer som er aktuelle for deg - uansett nivå.ToppidrettToppidrett og talentutvikling er et prioritert satningsområde.
OrganisasjonInformasjon og hjelpemidler for klubbdrift i Norge.TurneringerOversikt og informasjon om turneringerUtdanningInformasjon om kurs- og utdanningstilbudAktivitetHvordan skape en aktiv klubb?AnleggPlanlegging, bygging og drift av golfanlegg

Regionale kompetansesentra:

Midt-Norge:
Trondheim GK

Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag

Vestlandet Nord:
Fana GK

Hordaland, Sogn og Fjordane

Vestlandet Sør:
Sola GK

Rogaland, Vest-Agder

Sør-Østlandet:
Vestfold GK

Aust-Agder, Telemark, Vestfold

Østlandet Vest:
Oslo GK

Akershus vest, Buskerud, Oslo vest

Østlandet Øst:
Losby GK

Akershus øst, Hedmark, Oppland, Oslo øst, Østfold

For å forsøke å finne gode måter å stimulere og øke aktiviteten lokalt og regionalt, ble det i 2012 vedtatt å starte med å opprette seks regionale kompetansesentra (RKS) i Sør-Norge.

Les mer om RKS