Hjem » Klubb » Organisasjon » Økonomi/Forsikring » Merverdiavgift

Merverdiavgift

Det har i de senere årene både vært foreslått og gjennomført endringer i avgiftsregler som er av stor økonomisk betydning for golfklubbene. I tillegg har et antall spørsmål knyttet til hvor stor fradragsrett en golfklubb har på sine avgiftsbelagte kostnader blitt behandlet – og til dels løst - henholdsvis i Klagenemda for merverdiavgift og for domstolene.

Endelig ble det i juni 2010 innført to nye ordninger som gir golfklubber rett til kompensasjon for, i alle fall deler av, merverdiavgiften de har pådratt seg.

Områder angående merverdiavgift som vedrører golfklubber kan deles i:

1. Kompensasjon av merverdiavgift på generelle driftskostnader mm.
  2. Kompensasjon for merverdiavgift ved bygging av anlegg.

NGF har fått Deloitte Advokatfirma AS v/ Alexander With til å utarbeide en veileder i merverdiavgift. Denne er sendt ut til alle golfklubbene, og kan bestilles i en trykket versjon hos NGF (post@golfforbundet.no) eller lastes ned fra vedleggene på denne siden.

Her finner du mer informasjon om merverdiavgift for golfklubber

Veileder i merverdiavgift for golfklubber 2010 (pdf, 599 kb)
Kompensasjon av mva ved bygging av idrettsanlegg 2010 (pdf, 225 kb)
Veileder fradragsrett for inng mva og spillemidler mm. 2006 (pdf, 130 kb)
Merverdiavgift for golfklubber 2005 (pdf, 156 kb)

Midt-Norge:
Trondheim GK

Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag, Møre og Romsdal

Vestlandet Nord:
Fana GK

Sogn og Fjordane, Hordaland

Vestlandet Sør:
Sola GK

Rogaland, Vest-Agder

Sør-Østlandet:
Vestfold GK

Telemark, Vestfold, Aust-Agder

Østlandet Vest:
Oslo GK

Buskerud, Akershus vest, Oslo vest

Østlandet Øst:
Losby GK

Østfold, Akershus øst, Oslo øst, Hedmark, Oppland

For å forsøke å finne gode måter å stimulere og øke aktiviteten lokalt og regionalt, ble det i 2012 vedtatt å starte med å opprette seks regionale kompetansesentra (RKS) i Sør-Norge.

Les mer om RKS