Hjem » Klubb » Utdanning » Bachelor Golftrenerutdanning

Bachelor Golftrenerutdanning

Høgskolen i Hedmark, Norges Golfforbund og PGA of Norway tilbyr golftrenerutdanning.

Vil du skaffe deg en trenerutdanning i golf som også gir en bachelorgrad i idrett, og samtidig bli en del av det miljøet som skal utvikle fremtidens golfidrett i Norge og Skandinavia?

Norges Golfforbund og PGA of Norway tilbyr i samarbeid med Høgskolen i Hedmark en revolusjonerende golftrener-utdanning. Høsten 2013 startet det første kullet av den treårige bachelorutdanningen som skal skape en ny generasjon golftrenere med solide akademiske og praktiske røtter i tillegg til å utvikle studenten som menneske, golfspiller, trener og leder.

Om utdanningen

Utdannelsen baserer seg på Høgskolen i Hedmarks Bachelorprogram i idrett/spesialisering i trenerrollen med golf som fordypningsidrett.

Studiets omfang er 180STP fordelt over tre år, hvilket samsvarer med et fulltidsstudium. Studiet kvalifiserer til lån og stipender fra Statens Lånekasse. Norges Golfforbund og PGA of Norway er ansvarlige for å levere den golfspesifikke delen av studiet som i sum er sirka 1/3 av utdannelsen.

Godkjent eksamen kvalifiserer til en Bachelorgrad fra Høgskolen i Hedmark og en Trener 3 godkjenning fra Norges Golfforbund/Norges Idrettsforbund. I tillegg en internasjonal PGA Club professional-tittel fra PGA of Norway. PGA-tittelen krever en utvidet trenerpraksis tilsvarende 300 timer/år samt at studenten i tillegg oppfyller andre krav fra PGA of Europe.

Mer informasjon finner du i brosjyren her

Lønnsnivåer

Som i alle bransjer kan lønnsforskjeller variere mye. Det er derfor vanskelig å gi noen konkrete tall på lønnsnivåer. Derfor beskrives dette sett ut fra et generelt perspektiv.  Nyutdannede golftrenere tjener vanligvis mindre enn gjennomsnittet. Inngangslønn for nyutdannet golftrener ansatt i 100% stilling, tilsvarer i 2016 ca 400.000NOK. En erfaren golftrener/sportsjef i norsk golf kan ligge på et lønnsnivå tilsvarende ca 600.000NOK.

Utdannelsen  gir deg mange muligheter og fremtidige karriereveier, f.eks.:

Er forskning ditt neste skritt?

Din bachelor i idrett kan også være første skritt på veien mot en forskerkarriere innenfor idrettens ulike områder.

Studentblogg – Livet som golfstudent på Elverum

Sjekk gjerne ut hvordan det har gått med andre som har tatt studiet vårt, gjennom å lese om dem her

Trenerutdanning, brosjyre (pdf, 3 mb)