Golfens bærekraft: Hit me baby one more time!

Erfarne golfballer – klare for nye eventyr.

Publisert 25. mars 2024

Årlig forsvinner millioner av golfballer i norsk natur. De fleste er så gode som nye. Samtidig retter myndighetene og media større og større fokus på miljø og bærekraftige industrier. Som en av Norges største særidretter har Golf-Norge en mulighet til å ta ansvar for det miljøet vi som idrett skaper.

Vinn-vinn-vinn
Som vist på Golftinget i november lanserer NGF, i samarbeid med Golfballshopen som representerer Golfballdivers i Norge, konseptet Backspin som har som mål å gjøre noe med golfballene som forsvinner.

• Golfklubbene kan bestille rensing av vannhinder gjennom Golfballdivers, og samtidig få betalt per ball som plukkes opp.
  • Ballene som samles inn, blir rengjort, testet, pakket om og klargjort for salg.
  • Proshopen kan selge ballene med god fortjeneste.

Backspin er en løsning med gode ringvirkninger. Golfklubbene viser samfunnsansvar i tillegg til å tjene penger på plukking og salg. Spillere får billigere baller og bidrar til et bedre miljø. Og ikke minst – sammen bidrar vi til mindre golfballer blir liggende igjen i norsk natur.

Hva må klubbene gjøre?
I løpet av april og mai vil klubbene bli kontaktet av Golfballshoppen/Golfballdivers med tilbud om besøk for å rense vannhinder i løpet av sesongen. I tillegg vil klubber få mer informasjon om mulighetene som ligger i å selge Backspin-baller i proshopen.

Kommunikasjonssjef / avdelingsleder