IT-avgiften kan øke med 20 kroner for 2024

Svekket kronekurs og nye regler for MVA på utenlandstjenester påvirker GolfBox-avtalen.

Publisert 15. februar 2024

Frem til 1.1.2023 har frivillige organisasjoner vært fritatt for å beregne merverdiavgift på fjernleverbare tjenester kjøpt fra utlandet. Fra 1.1.2023 ble dette endret, men det er foreløpig ikke avklart på hvilken måte dette skal gjennomføres.

NGF har vært i dialog med GolfBox, søkt juridisk bistand, og har sammen med Norges Idrettsforbund sendt en henvendelse til Skatteetaten med anmodning om en «bindende forhåndsuttalelse» for å avklare hvordan ordningen skal praktiseres.

I påvente av at Skatteetaten kommer med en konklusjon, velger NGF å avvente fakturering av IT-avgift. Vi ber likevel golfklubbene ta høyde for at økningen vil komme i 2024 med fakturering i løpet av første halvår. IT-avgiften i 2023 var på kr 45. For 2024 er den derfor beregnet å bli kr 65 som også inkluderer en svekket norsk kronekurs mot den danske.

For 2023 har styret besluttet at NGF tar den ekstra kostnaden på rundt 1,3 millioner kroner. Foreløpig er midlene kun avsatt i regnskapet i påvente av svar på henvendelsen til skattemyndighetene.

Slik fungerer GolfBox-avtalen

Kostnadene til drift, lisens og support av GolfBox viderefaktureres til golfklubbene i henhold til tingvedtak fra 2009. Fakturaene fra GolfBox kommer kvartalsvis, og fakturaen for 1. kvartal legges til grunn for beregning av IT-avgiften, sammen med budsjetterte kostnader for drift og support. Til fradrag kommer inntekter fra salg av GolfBox-moduler som faktureres fra NGF. Det gjøres også en avregning på forrige år hvor fakturert for lite eller for mye, inkluderes i årets avgift. IT-avgiften faktureres med utgangspunkt i antall medlemskap i klubbene som er 20 år og eldre pr 31.januar, og har siden 2009 vært adskilt fra klubbenes kontingent til NGF.

Tor-Anders Hanssen

Generalsekretær / Avdelingsleder stab