Medlemstall i Golf-Norge per 31.juli

Flere medlemskap, men en målgruppe bekymrer.

Tall fra GolfBox bekrefter fortsatt medlemsvekst i Golf-Norge. Per 31.juli var det 133.552 medlemskap tilknyttet golfklubber tilsluttet NGF. Det innebærer en medlemsvekst på 3,8% sammenlignet med samme tidspunkt i 2022.

Juni og juli var gode måneder for golfspill. Til sammen ble det booket 684 250 runder i GolfBox, noe som er 74 495 runder mer enn i de samme månedene i 2022. Dermed er mye av den trege sesongstarten tatt igjen. Totaltallet er nemlig bare 1 % lavere enn ved samme tidspunkt i 2022.

Den eneste målgruppen som opplever nedgang er jenter 0-19. Per juli har det blitt 123 medlemskap færre i dette segmentet sammenlignet med for ett år siden, noe som er bekymringsfullt.

Heldigvis bør rekrutteringsgrunnlaget ligge til rette. Ifølge tall fra NGF har 588 jenter deltatt på Golfjentene-arrangementer i regi av klubbene så langt i 2023. Av disse er 353 ikke medlem av en golfklubb. Over halvparten har vært med på mer enn ett arrangement, og hele 85% sier de kan bli kontaktet i etterkant.

Har din klubb lyst til å bidra til at flere jenter får oppleve gleden ved å spille golf? Ta kontakt, så hjelper NGF til!