Styremøte 1-2024: Dette ble behandlet

Her er de viktigste sakene fra årets første styremøte i NGF.

Publisert 1. februar 2024

NGFs styre har avholdt sitt første styremøte etter valget på Golftinget. Møtet ble avholdt over en helg da første samling bærer stor preg av introduksjon til styrets oppgaver. Her er noen av de viktigste sakene som ble behandlet i tillegg:

Utøver dømt for juks
En utøver er dømt for juks i forbindelse med en nasjonal turnering. Saken ble behandlet av Disiplinær- og sanksjonsutvalget (DSU) som ila utøver en straff på ni måneders utestengelse fra turneringsspill.

Det følger av reglement for DSU §13 at styret i NGF kan benåde en utøver som er ilagt sanksjoner av DSU. Saken ble behandlet i styremøte 1 2024 der søknaden om benådning ikke ble tatt til følge.

Utredning av videre trykk av Norsk Golf
Golftinget vedtok at administrasjonen skal utrede videre trykk av magasinet Norsk Golf. I styremøtet le det gitt en redegjørelse for fremdriften for arbeidet som starter i januar 2025 med framlegg for Golftinget november 2025.

Utredning av alternativ til GolfBox
NGF skal utrede et alternativ til GolfBox som skal presenteres for Golftinget 2025. Arbeidet med hvordan en organisering av en slik utredning skal gjennomføres har så vidt startet.

En utredning vil inkludere involvering av medlemsklubber og interesseorganisasjoner, dialog og erfaringsutveksling fra de nordiske golfforbundene, dialog med alternative leverandører, vurdering av økonomiske forhold, samt sikring av klubbmedlemmenes personvern.

Skal utrede simulatorgolf som en del av idretten
Som vedtatt på Golftinget skal NGF utrede mulighetene for å videreutvikle golfidretten
gjennom andre former for golf, i denne sammenheng simulatorgolf/E-golf.

Målet med utredningen er å undersøke potensialet for å integrere simulatorgolf i NGFs
aktivitetsspekter. Utredningen skal vurdere hvordan denne forholdsvis nye golfaktiviteten kan bidra til å øke deltakelsen, appellere til nye målgrupper og styrke golfidrettens posisjon i Norge.

Det skal oppnevnes en prosjektleder for utredningen. Videre skal det vurderes å opprette en referansegruppe bestående av personer fra golfklubbene. I tillegg kan det være aktuelt å ha dialog med de simulatorgolfmiljøer som ønsker å bli medlem av NGF. NGFs generalsekretariat og øvrig administrasjon bistår i arbeidet etter behov.

To reamatøriseringer
Ole Berge Ramsnes og Karin Sjødin har fått innvilget sine søknader om reamatørisering. Styret vedtok samtidig at fremtidige saker som gjelder reamatøriseringer delegeres til administrasjonen med styret som klageinstans.

Samarbeid med Ett Slag av Gangen
Styret har behandlet et videre samarbeid med foreningen Ett Slag av Gangen. Styret er positive til et videre samarbeid under forutsetning av at NGF får en plass i styret. Administrasjonen gis fullmakt til å fremforhandle en samarbeidsavtale.

Ansvarlige for politiattest og #STOPP
Tor Anders Hansen og Monica Wara er oppnevnt som ansvarlige for politiattest og
#Stopp. Oppnevnelsen gjelder for tingperioden 2024 - 2025.

Jens Kristian Hansen

Assisterende generalsekretær