Tall og fakta

Norges Golfforbund (NGF) ble stiftet 28. mai 1948 og er p.t. det tredje største særidrettsforbundet i norsk idrett. Ved utgangen av 2023 er 172 golfklubber tilsluttet NGF. Antall medlemskap i klubbene har steget til over 136 000.

Årsrapporter

Se rapportene

• I 2023 var det 168 golfbaner i Norge av ulik kvalitet og størrelse. Anleggene varierer fra de enkleste 6-hullsbanene, via 9-hullsbaner til store anlegg med 18 eller 27 hull.
    - 6 hulls baner: 10 stk.
    - 9 hulls baner: 97 stk.
    - 18 hulls baner: 61 stk.
  • Det er enkelt å komme i gang med golf. Noen baner gir deg muligheten til å prøve spillet uten kurs eller forkunnskaper, men de fleste krever at du først gjennomfører et nybegynnerkurs («Veien til Golf») og tegner medlemskap i en norsk klubb. Nybegynnerkursene er blitt vesentlig forenklet de siste årene og alle teoretiske og praktiske prøver er nå fjernet for å senke terskelen for å komme i gang. Se mer på www.provgolf.no
  • Golf behøver ikke være dyrt. Norske golfklubber tilbyr i dag differensierte medlemskap for å tilpasse seg brukernes alder og aktivitetsnivå. Mange har også startpakker med rabatterte løsninger, og markedet for brukt og rimelig utstyr, er stort. Kostnadsnivået kan da sammenlignes med fotball på breddenivå.
  • De siste årene har Golf-Norge først og fremst sett en stor økning blant de under 35 år. Snittalderen på den norske golfspilleren er nå under 50 år, og rekruttering av barn og unge vil være viktig for Golf-Norge framover.
  • I rekrutteringsarbeidet fokuseres det spesielt på å få med enda flere jenter. Kvinneandelen i norsk golf var ved utgangen av 2022 på 20,6 %. Dette er lavere enn ønskelig. Vi jobber etter en visjon hvor like mange jenter som gutter spiller golf i Norge. Derfor er det satt i gang tiltak som skal øker antall jenter i golfen.