Hjem » Spiller » Spille golf » Golf i skolen

Golf i skolen

Golf er en idrett som passer for de aller fleste, og det er enkelt å forstå hva spillet går ut på: Ved hjelp av golfkøller skal ballen slås fra et bestemt sted til et annet. Golf en av de største idrettene i Norge. Mer enn 10.000 barn og unge har allerede begynt med golf, og det er plass til flere.

Spill golf på skolen!

Norges Golfforbund har utviklet et skolekort for bruk i grunnskolen. Øvelsene på skolekortet minner mye om minigolf med utslagssted og mål innenfor et lite område. Golf er en idrett der elevene får trent på mange ferdighetsområder:

Golf kan spilles både individuelt og på lag med andre. Som lærer vil du garantert bli overrasket over hvor mange elever som blir hekta på golf!

La golf bli en naturlig aktivitet i gymtimer og friminutter – inne og ute!

Skolekortet gir deg en rekke enkle øvelser som kan gjennomføres i gymsal. Når alle er blitt kjent med spillet innendørs, er det ikke så mye som skal til for å lage en egen ”golfbane” i skolegården. Arranger skolemesterskap i golf, gjerne som lagspill, etter enkle regler og retningslinjer!

Besøk en golfklubb!

Mange golfklubber tar imot skoleklasser og gir elever og lærere en innføring i golf. Ta kontakt med en golfklubb i nærheten og spør om dere kan få komme på besøk! Hva med å legge skoleavslutningen til golfklubben?

Her finner dere en oversikt over norske golfklubber.

Materiell for Golf i skolen

Materiell fåes kjøpt gjennom Idrettsbutikken

Kurs og opplæring

Mange golfklubber gir elever og lærere en innføring i golfspillet.
Norges Golfforbund tilbyr aktivitetslederkurs for personer som skal aktivisere barn med golflek. Det kreves ingen spesielle golfkunnskaper, men kjennskap til golf er en fordel.

Prosjektet Idrettsglede i skolen tilbyr også lærerkurs. Se www.idrettiskolen.no

Klubber med TriGolf utstyr (pdf, 206 kb)
Skolekortet (pdf, 1 mb)
Skolekortet - instruksjonsark (pdf, 512 kb)