Hjem » Spiller » Spille golf » Golf og helse

Golf og helse

Fysisk inaktivitet er fremtidens store helseproblem. Myndighetene anbefaler at den voksne befolkning er aktive minst 30 minutter hver dag eller går 10 000 skritt om dagen.

En minimumsdose av fysisk aktivitet som vil gi bedre helse, er en moderat aktivitet som tilsvarer en forbrenning på ca.150 kcal om dagen eller ca. 1000 kcal i uken. Det tilsvarer en daglig spasertur på 30 minutter i moderat tempo eller en ukentlig aktivitetsdose på 3 timer og 30 minutter.

Fakta

De fleste golfspillere erfarer at en 18 hulls golfrunde tar ca 4 timer og 30 minutter. En 9-hulls runde tar ca 2 timer og 15 minutter. Det er vel anvendt tid helsemessig sett.

Golf har ut fra dette en gunstig samfunnsmessig betydning helsemessig sett.

9 hull til bedre helse (pdf, 982 kb)