Noe du savner?

Noe du savner eller ikke finner på sidene? Ta kontakt.

Hjem » Spiller » Spille golf » Kosthold på banen

Kosthold på banen

Ernæring underbygger prestasjon og har stor betydning for golfspillerens resultat over tid. Det er derfor avgjørende å ha hensiktsmessig drivstoff og riktige næringsstoffer i kroppen.

I løpet av 18 hull kan blodsukkeret synke så mye som 33 %. Det betyr at muskler, nervesystem og hjernen ikke får den energien som trengs for å yte maksimalt. Og det skjer fort, allerede etter de tre første hullene begynner blodsukkeret å synke. Selv ved næringsinntak etter hull ni synker blodsukkeret ved hull 12. Ekstra kritisk blir det på hull 15.

For en god score er følgende viktig:

Skal du prestere over 18 hull, trenger du både langsomme og raske karbohydrater. De langsomme tar kroppen opp litt saktere, men til gjengjeld varer de lengre. De raske gir en umiddelbar virkning, men varer kortere.

Dette bør du ha med deg i baggen på en 18-hullsrunde:

HUSK: Mengde varierer i forhold til alder, kjønn og kroppsvekt, så ta høyde for dette. Test ut hva som fungerer best og hva kroppen tåler på en treningsrunde, slik at du ikke får problemer under konkurransen.

Riktig mat trenger ikke være dyrt eller avansert. Sjekk ut filmene nedenfor som gir deg tips om hvordan du selv lager mat og drikke du trenger på banen.

Vedlagte filer

Kosthold for juniorgolfere - Informasjon og oppskrifter (pdf, 2 mb)

SAMARBEIDSPARTNERE

Spille golfFor golfspillere og de som ønsker å bli det!Klubber og banerEn oversikt over norske golfklubber og -banerTurneringerFinn turneringer som er aktuelle for deg - uansett nivå.ToppidrettToppidrett og talentutvikling er et prioritert satningsområde.
OrganisasjonInformasjon og hjelpemidler for klubbdrift i Norge.TurneringerOversikt og informasjon om turneringerUtdanningInformasjon om kurs- og utdanningstilbudAktivitetHvordan skape en aktiv klubb?AnleggPlanlegging, bygging og drift av golfanlegg

Regionale kompetansesentra:

Ditt regionale kompetansesenter skal bidra til at regionen får flere og bedre trenere, og mer attraktive trenings- og konkurransetilbud. Det skal også bidra til at det blir flere stimulerende treningsanlegg. For at dette skal bli en suksess er det viktig at alle er med og bidrar med sin erfaring og kunnskap.

Her finner du ditt RKS