Hjem » Spiller » Turneringer » Internasjonale turneringer

Internasjonale turneringer

Internasjonale turneringer som arrangeres i Norge deles inn i to undergrupper, europeiske og nordiske.

Europa

De europeiske turneringene er det øverste nivået, der kommende Europamesterskap i ulike klasser samt LET Access danner stammen. Under dette nivået finner vi det nordiske samarbeidet i Nordic Golf League.

EGA er den europeiske organisasjonen for amatørgolf. Det spilles Europamesterskap i en rekke klasser både idividuelt og for lag.

LET Access for damer er nivået under henholdsvis Ladies European Tour. Dette er nivået der unge spillere kan utvikle seg for å være klare for steget opp i den øverste divisjonen.

Norden

Nordic Golf League er etablert for å gi unge profesjonelle spillere en mulighet for turneringsspill på et internasjonalt nivå som gir både ranking kategori til European Challenge Tour og/eller direkte kvalifisering inn i andre steg av Europa Tour kvalifiseringen, samt at det gir de unge profesjonelle spilleren verdifulle erfaringer i en etableringsfase.

Den svenske Nordea Tour og den danske Ecco Tour inngår begge i Nordic Golf League.

Midt-Norge:
Trondheim GK

Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag

Vestlandet Nord:
Fana GK

Hordaland, Sogn og Fjordane

Vestlandet Sør:
Sola GK

Rogaland, Vest-Agder

Sør-Østlandet:
Vestfold GK

Aust-Agder, Telemark, Vestfold

Østlandet Vest:
Oslo GK

Akershus vest, Buskerud, Oslo vest

Østlandet Øst:
Losby GK

Akershus øst, Hedmark, Oppland, Oslo øst, Østfold

For å forsøke å finne gode måter å stimulere og øke aktiviteten lokalt og regionalt, ble det i 2012 vedtatt å starte med å opprette seks regionale kompetansesentra (RKS) i Sør-Norge.

Les mer om RKS