Hjem » Spiller » Turneringer » Internasjonale turneringer

Internasjonale turneringer

Internasjonale turneringer som arrangeres i Norge deles inn i to undergrupper, europeiske og nordiske.

Europa

De europeiske turneringene er det øverste nivået, der kommende Europamesterskap i ulike klasser samt Challenge Tour og LET Access danner stammen. Under dette nivået finner vi det nordiske samarbeidet i Nordic Golf League.

EGA er den europeiske organisasjonen for amatørgolf. Det spilles Europamesterskap i en rekke klasser både idividuelt og for lag.

Challenge Tour for herrer og LET Access for damer er begge nivåene under henholdsvis European Tour og Ladies European Tour. Dette er nivået der unge spillere kan utvikle seg for å være klare for steget opp i den øverste divisjonen.

Norden

Nordic Golf League er etablert for å gi unge profesjonelle spillere en mulighet for turneringsspill på et internasjonalt nivå som gir både ranking kategori til European Challenge Tour og/eller direkte kvalifisering inn i andre steg av Europa Tour kvalifiseringen, samt at det gir de unge profesjonelle spilleren verdifulle erfaringer i en etableringsfase.

Den svenske Nordea Tour og den danske Ecco Tour inngår begge i Nordic Golf League.

Midt-Norge:
Trondheim GK

Møre og Romsdal, Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag

Vestlandet Nord:
Fana GK

Hordaland, Sogn og Fjordane

Vestlandet Sør:
Sola GK

Rogaland, Vest-Agder

Sør-Østlandet:
Vestfold GK

Aust-Agder, Telemark, Vestfold

Østlandet Vest:
Oslo GK

Akershus vest, Buskerud, Oslo vest

Østlandet Øst:
Losby GK

Akershus øst, Hedmark, Oppland, Oslo øst, Østfold

For å forsøke å finne gode måter å stimulere og øke aktiviteten lokalt og regionalt, ble det i 2012 vedtatt å starte med å opprette seks regionale kompetansesentra (RKS) i Sør-Norge.

Les mer om RKS