Unified Foursome & Skills er arrangementer for golfspillere med utviklingshemning hvor deltakerne ut fra egne ferdigheter og ønsker velger mellom spill på bane og ferdighetsøvelser.

Unified Foursome er turneringer for lag. Laget består av to personer og dannes av en spiller med utviklingshemning og en spiller uten utviklingshemning. Skills er en konkurranseform med ferdighetsøvelser på treningsfeltet hvor man gjennom ulike øvelser samler poeng til en totalscore. Begge konkurranseformene passer for nybegynnere, og i Skills kan også personer som aldri har prøvd golf delta. Øvelsene er hentet fra Special Olympics som er en internasjonal idrettsorganisasjon for mennesker med utviklingshemning.

NGF har laget arrangementsbestemmelser som kan benyttes av klubber som ønsker å arrangere Unified Foursome & Skills, eller en av delene.

ARRANGEMENTSBESTEMMELSER

Unified Foursome

Unified Foursome er et lagspill for to spillere. Unified viser til at laget er satt sammen av en spiller med utviklingshemning (spiller) og en spiller uten utviklingshemning (partner). Foursome viser til konkurranseformen hvor to spillere konkurrerer sammen som en side og veksler på å spille én ball på hvert hull.

Fordelen med Unified Foursome er at mindre erfarne spillere med utviklingshemning kan spille med en erfaren partner hvor partneren fungerer som coach og veileder. Samtidig er Unified Foursome en morsom spillform for mer erfarne spillere hvor et lag kan settes sammen av spiller og partner med lik spillestyrke.

Foursome spilles i henhold til Regel 22, men etter Special Olympics regelverk er antall slag i Unified Foursome begrenset til maks 10.

Skills

Skills er en ferdighetsbasert konkurranseform hvor spillere konkurrerer i ulike øvelser satt opp på treningsfeltet, og hvor man samler poeng til en totalscore. Syv øvelser inngår; korte putter, lange putter, chip, pitch, bunker, lange slag (jern) og utslag (wood). Maksimal score er 140 poeng.

Hensikten med Skills er å gi spillere mulighet til å trene og konkurrere i basisferdigheter, som alle er nødvendig å utvikle for å kunne spille på bane. For enkelte spillere vil dette være et utviklingstrinn på veien mot individuelt spill på bane, mens det for andre kan være et mål i seg selv å kunne konkurrere i Skills. Dette gjelder kanskje spesielt spillere med større grad av funksjonsnedsettelse.

Gøril Hansen

Inkluderingskonsulent 995 76 525 e-post