Golf - Grønn Glede er et tilrettelagt golftilbud, hvor formålet er å gi deltagerne mulighet til å være aktiv etter egne forutsetninger og ønsker, samtidig som det sosiale aspektet ivaretas.

Golf – Grønn Glede er et initiativ fra norske golfklubber og NGF i samarbeid med Lyberg & Partnere, Kreftforeningen, Mental Helse, Diabetesforbundet og Landsforeningen for Hjerte- og Lungesyke.

Hvorfor Golf - Grønn Glede?

Gjennom Golf - Grønn Glede settes fokus på golf og helse. De fleste kan spille golf. Det er en idrett man kan starte med tidlig eller sent i livet, og nybegynnere og etablerte spillere kan spille sammen på like vilkår. Felles er opplevelsen av gleden ved spillet i kombinasjon med naturopplevelse og sosialt samhold. Golf er en idrett der aktiviteten har en moderat intensitet som passer godt i forhold til myndighetenes folkehelseanbefalinger.

Totalt er det 41 deltakerklubber i Golf – Grønn Glede. Klubbene velger selv sine målgrupper, og inkluderer blant annet bevegelseshemmede, utviklingshemmede, kreftrammede og pårørende, hjerte- og lungesyke, personer med psykiske helseproblemer, personer med rusproblemer, personer med diabetes, uføretrygdede, langtidssykmeldte og utsatt ungdom.

Klubbene tilrettelegger golfaktivitet gjennom grunnleggende opplæring og ukentlig trening. Deltakerne knyttes sammen gjennom aktiviteten, og får oppleve golfsporten gjennom en hel sesong med kontinuerlig oppfølging.

Oversikt over deltakerklubber.

Langsiktig mål

Målsettingen er økt fokus på golf i en helsefremmende sammenheng, samt gjøre golf kjent som en aktivitet som kan drives av alle.

Golf - Grønn Glede skal rekruttere nye målgrupper til golf, motivere deltakerne til å  komme i jevnlig fysisk aktivitet og spre glede.

LINK TIL FILMERBenedicte Finnema

André Toth

Benedicte Finnema

Marthe Karoline Grina

Andrea Hovstein Hjellegjerde

Sotra Golfklubb

Ta kontakt dersom klubben ønsker å bli med i Golf - Grønn Glede.