"Golfsporten er en av de aller mest helsefremmende idrettene vi har" sa Asker-ordfører Lene Conradi under åpningen av Helse-touren i Asker golfklubb.

Helse-tour 2018

Golfklubber ønsker å bidra med golfaktivitet for grupper som er prioriterte i kommunens folkehelsearbeid og inviterer kommunen til dialog!

Gjennom Helse-tour ønsker vi å sette fokus på golf og helse, og klubber som er interessert i å bidra mer aktivt i lokalt folkehelsearbeid, inviterer til dialogmøter mellom klubb og kommune.

Denne sommeren er klart det for tredje og siste etappe med Helse-tour. Denne gang er det klubber i Hedmark, Oppland, Akershus, Oslo og Østfold som  får besøk. Dette er klubber som setter fokus på golf og helse, og aktivt søker samarbeid med egen kommune.

Årets reiserute:

Mai:
14. Elverum
15. Sorknes
28. Kongsvingers
29. Atlungstad
30. Valdres
31. Gjerdrum

Juni:
04. Hauger
05. Romerike
06. Soon
07. Drøbak
11. Moss & Rygge
12. Halden
13. Skjeberg
14. Mørk
18. Ski
19. Nordhaug

I 2016 var Svein på veien med sin «helse-tour» bobil og besøkte klubber på Sør- og Vestlandet, og i 2017 fikk klubber i de tre nordligste fylkene besøk. Han har de siste 20 årene jobbet med forebyggende folkehelsearbeid i Asker kommune, og vært en av Asker Golfklubbs mest aktive ildsjeler.

Vi ønsker å synliggjøre golfidretten som en viktig samfunnsaktør samt bryte ned barrierer som vi fremdeles opplever tilknyttet idretten. Forestillinger om at golf er for de få eksisterer ennå. Gjennom Helse-tour håper vi at kommunene kan oppleve at golfidretten kan bli en positiv medspiller i det lokale folkehelsearbeidet.

Se rapport fra Helse-tour 2016 og 2017.
Les også Svein sin Helse-tour-blogg fra 2016 og 2017 på: norskgolf.no