Var virkelig Viktor Hovland den første nordmannen som klarte en bragd på nivå med Tiger? Du kan bidra til oppklaring!

Vi har tidligere skrevet om norsk-fødte golfere på øverste hylle, både i Norsk Golf og på golfhistorie.no. Med det mener vi internasjonalt anerkjente toppspillere med norsk bakgrunn slik som Babe Zacharias og Ralph Guldahl.

Da Viktor Hovland vant US Amateur Championship (USGA) på Pebble Beach i 2018, utløste det et skred av lovord og artikler i et utall fagblad og andre publikasjoner. Viktor var den første nordmann noensinne som hadde klart en slik bragd på nivå med Tiger Woods, Jack Niclaus, Bobby Jones med flere.

Men i viraken dukket et annet navn opp; norsk-ættede Arne Dokka. Han vant US Amateur Public Links (også USGA) i 1965 – en nesten like stor prestasjon som Hovlands. Med litt søk på nettet har vi funnet ut at Arne Dokka var medlem av Griffith Park Golf Club i Los Angeles. Men det stopper der.

Mye tyder på at Arne Dokka fortjener litt mer oppmerksomhet fra Faggruppe Golfhistorie. Men det er ingen i vårt nettverk som noen gang har hørt navnet. Derfor går vi bredt ut i vår etterforskning og håper at noen der ute i golf-Norge kan hjelpe oss med litt fyldigere informasjon om denne mystiske elitespilleren.

Skriv til:

Johan.foss@gmail.com