IT-avgiften øker til 65 kroner for 2024

Svekket kronekurs og nye regler for MVA på utenlandstjenester påvirker GolfBox-avtalen.

Publisert 16. mai 2024

Grunnet statens endringer i regler for merverdiavgift på fjernleverbare tjenester kjøpt fra utlandet, varslet NGF klubbene om å ta høyde for en økning på ca 20 kroner per medlemskap i påvente av at Skatteetaten kommer med en konklusjon.

Nå foreligger denne, og som varslet vil IT-avgiften øke til kr 65,25 per medlemskap som en følge av endringen og en svekket norsk kronekurs mot den danske. NGF starter faktureringen av IT-avgiften i uke 21.

Slik fungerer IT-avgiften (GolfBoxavtalen)
Kostnadene til drift, lisens og support av GolfBox viderefaktureres til golfklubbene i henhold til tingvedtak fra 2009. Fakturaene fra GolfBox kommer kvartalsvis, og fakturaen for 1. kvartal legges til grunn for beregning av IT-avgiften, sammen med budsjetterte kostnader for drift og support. Til fradrag kommer inntekter fra salg av GolfBox-moduler som faktureres fra NGF. Det gjøres også en avregning på forrige år hvor fakturert for lite eller for mye, inkluderes i årets avgift. IT-avgiften faktureres med utgangspunkt i antall medlemskap i klubbene som er 20 år og eldre pr 31.januar, og har siden 2009 vært adskilt fra klubbenes kontingent til NGF. Fakturering for 2024 ble utsatt i påvente av skattemyndighetenes avklaring.

Anne-May Moss

Økonomisjef