Kan igjen bli storturneringer i Norge

NGF har jobbet frem en løsning som vil gjøre det mulig å se internasjonal golf på en norsk bane.

Publisert 16. mai 2024

De internasjonale turneringsseriene (PGA/ LPGA/ DP World Tour/LET) har valgt å praktisere sitt antidopingarbeid utenfor WADA. NGF, og klubber tilsluttet forbundet, er forpliktet til å følge WADAs regelverk, og kan derfor ikke være arrangør av slike turneringer.

2017 var siste gang det ble arrangert en større internasjonal golfturnering i Norge. Siden da har NGF jobbet for å finne en løsning som gjør det mulig for utøvere som Viktor Hovland og Celine Borge å spille turneringer i Norge i overensstemmelse med praksis fra sentrale aktører som DP World Tour og WADA.

Det åpnes nå for at kommersielle aktører kan arrangere internasjonale turneringer på en golfbane i Norge. Forutsetningen er at banen eies og drives av en aktør som ikke er et organisasjonsledd i idretten (golfklubb eller forbund). Turneringen kan heller ikke motta økonomisk støtte fra idretten eller det offentlige.

Generalsekretær / Avdelingsleder stab