UDI sier nei til sesongarbeidere.

NGF får henvendelser fra klubber med spørsmål om sesongarbeideres mulighet til å komme inn i Norge. I dag har både vi og to av landets største klubber uavhengige av hverandre vært i kontakt med UDI, og fått det samme svaret:

"Ingen utenlandske borgere, selv om de har arbeidskontrakt i Norge, kan reise inn til Norge for å jobbe ved golfbane." (med unntak av pendlere bosatt i Sverige og Finland)

På spørsmål om banearbeidere kan gå under unntaket for landbruksarbeidere, var svaret nei. Det unntaket gjelder kun matproduksjon.

Mer informasjon finnes på UDIs side med spørsmål og svar.

GolfBox - Informasjon til spillere om retningslinjer for bruk av golfanlegg

I tillegg til informasjon i andre kanaler vil NGF anbefale at dere legger inn informasjon til spillerne i GolfBox under «Viktig informasjon» med lenke til NGFs informasjonsside (www.golfforbundet.no/korona). Denne teksten vil bli synlig for spillerne ved starttidsbestilling og i starttidsbekreftelsene som sendes ut på e-post. Merk at GolfBox kun vil sende ut e-post om spilleren selv har valgt å motta informasjon fra GolfBox. Spillere kan endre disse innstillingene under Min forside -> Rediger profil.

Forslag til informasjonstekst: Viktig informasjon - Retningslinjer for bruk av golfanlegg i koronatider

Gå til Ressurser -> Starttidsbestilling -> Viktig informasjon for å legge inn informasjonsteksten til spillerne.

NGF takker for godt samarbeid

Da NGF forespurte interesseorganisasjonene og enkeltpersoner fra klubb om å bli med i en beredskapsgruppe for å bistå i golfklubbene i den vanskelige koronatiden var det umiddelbar og positiv tilbakemelding fra samtlige. Gruppa møtes i nettmøte hver morgen og arbeidet har fra første stund vært preget av stor vilje til å bidra, uansett tid på døgnet, og en veldig konstruktiv tilnærming.

Interesseorganisasjonene GAF (administrativt ansatte), NGA (banearbeidere), FNG (baneeiere) og PGA (profesjonelle trenere og spillere) er alle representert og personene som sitter i gruppa er:

• Matthias Gullberg, Asker
  • Line Berg, Skjeberg
  • Jan-Inge Klubben, Fana
  • Per Kristoffersen, Losby
  • Agne Strøm, Gamle Fredrikstad
  • Glenn Hanasand, Sola
  • Jens Gilboe, Drøbak
  • Trond Baardseng, Elverum

Som generalsekretær i NGF gleder jeg meg over det gode samarbeidet og takker for flotte bidrag og stort engasjement, sier Tor-Anders Hanssen. Slikt samarbeid lover det beste for golfen og jeg ser fram til våre daglige morgenmøter og fortsatt mye godt arbeid.

Rune Hauger

Assisterende generalsekretær 920 17 065 e-post