Golfforbundet ønsker større nærhet til klubbene og erstatter Team Norway-lagene med en ny struktur.

Fra og med 2019 legger NGF om elitesatsingen. Mens NGF frem til nå har operert med uttak til proff-, amatør-, junior- og talentutviklingslag, ønsker NGF i stedet å ta ut representasjonsspillere til internasjonale mesterskap og turneringer, samt samlinger, basert på tydelige og forhåndsdefinerte kriterier. Målet er likere forutsetninger og mer konkurranse om plassene når utøvere skal representere Norge internasjonalt.

For de profesjonelle utøverne vil Team Norway Golf bli en åpnere satsing der flere vil få tilbud om samlinger og oppfølging. Forutsetningen er at utøvere legger ned den jobben som kreves for å kunne hevde seg internasjonalt.

Det viktigste argumentet for å kutte satsningsgruppene er NGFs ønske om at talentutvikling skal skje så nært klubbene som mulig. NGF understreker at eierskap til utøveren ligger til klubben, og ikke til NGF. Fra 2020 har NGF en ambisjon om å ha på plass en talentutviklingsstruktur der NGF-coacher i større grad er til stede og bistår golfklubbene innenfor et geografisk område.

NGF jobber nå med å utarbeide kriteriene for uttak som vil bli offentliggjort i desember 2018.

For mer informasjon, se pressemelding.

Rickard Lindberg

Team Norway head coach +46 70 880 57 50 e-post