Får likevel beholde sammenlagtresultatet på Garmin Norgescup og Srixon Tour uten å ha gjennomført antidopingprogram.

Før sesongstart 2017 annonserte Norges Golfforbund (NGF) at utøvere må ha gjennomført Antidoping Norges «Ren Utøver»-program innen sesongslutt for å få beholde sammenlagtresultatet (Order of Merit/OoM) på Garmin Norgescup og Srixon Tour (eldste klasse).

Etter å ha evaluert årets sesong lar NGF likevel utøvere som ikke gjennomførte «Ren utøver» innen tidsfristen få beholde OoM for 2017.

Årsaken til at NGF reverserer bestemmelsen er at et stort antall utøvere ikke gjennomførte «Ren Utøver»-programmet innen tidsfristen. Av de som ikke gjennomførte ville kun utøvere som ikke ville kommet med via andre kategorier (eks hcp) blitt berørt av bestemmelsen. Man kan således argumentere for at ordningen ville fått ulikt utfall for den samme forseelsen.

Absolutt krav for å starte 2018

Samtidig strammer NGF inn kravet for 2018, noe som innebærer at ingen utøvere får starte på Gamin Norgescup eller Srixon Tour (eldste klasse) uten på forhånd å ha gjennomført «Ren Utøver»-program.

Øyvind Rojahn

Toppidrettssjef / avdelingsleder 934 57 044 e-post