Norges Golfforbund (NGF) ble stiftet 28. mai 1948 og er p.t. det fjerde største særidretts-forbundet i norsk idrett. Over 180 klubber med mer enn 100.000 medlemskap er tilsluttet NGF (snitt på ca 575 medlemmer per klubb) og det finnes golfklubber i alle fylker.

• Voksne utøvere er en viktig gruppe i golfidretten. Likevel spiller over 10.000 barn og unge golf. Jente-/kvinneandelen er på ca. 25 %. Dette er lavere enn ønskelig. Derfor er barn og unge, kvinner/jenter fokusområder sammen med folkehelse.
  • I Norge finnes alt fra de enkleste 6-hulls banene, med en investeringskostnad fra kr. 100 000,-, via 9-hulls baner til de tradisjonelle store 18+ anleggene med betydelige investerings- og driftskostnader.
  • Kostnadsnivået ved å drive med golf varierer fra det rimeligste som kan sammenlignes med å spille fotball på breddenivå, til det dyrere som kan sammenlignes med f.eks alpint. Som konkurranseidrett viser beregninger gjort av Dagens Næringsliv i 2010 at golf er billigere enn f.eks. langrenn og sykkel og litt dyrere enn svømming og fotball.