Mer informasjon kommer våren 2019

Høydepunkter i World Handicap System (R&As hjemmeside).

Nye handicapbestemmelser fra 2020

Det kommer en stor revisjon av handicapreglene fra 2020. Noen av nyhetene:
* Snittet av de åtte beste handicaprundene av de siste 20 blir spillerens handicap

* For at en «svak form» ikke skal høye handicapet for mye blir det et tak, en maksimal høyning av handicapet under en 12-måneders periode

* Singlespill i form av slagspill under ulike spilletyper fra turneringer og tellende private/selskapsrunder kan benyttes.

* Stablefordpoeng vil ikke bli benyttet til å justere handicapet, men et netto slagspillresultat.

Registrering av runder i 2019

De runder som er registrert i GolfBox ved utgangen av 2019 legges til grunn for å beregne ditt handicap i det nye systemet. Da systemet bygger på snittscorer og 20 scorer (!) oppfordres alle på det sterkeste til å registrere enda flere handicaptellende runder i GolfBox før 2020. Desto flere runder du spiller og registrerer, jo «riktigere» blir ditt handicap ved konverteringen.

Registrer helst score hull for hull (tast inn hullscorer), ikke kun antall Stablefordpoeng eller bruttoscore. Ved spill på baner som ikke finnes i GolfBox, dvs. baner utenfor Norge så er det til din egen fordel at du også noterer fra slopetabellen på den aktuelle banen:

* Banens par

* Baneverdi (BV i GolfBox), og

* Slopeverdi (Slopeverdi i GolfBox)

Det kommmer mer informasjon om World Handicap System (WHS) senere.
Det er viktig at golfere i 2019 registrerer så mange handicaptellende runder som mulig. Da blir ditt handicap «riktigere» ved konverteringen i 2020.