Golfen har i mange år hatt globale golfregler, utstyrsregler og regler for amatørstatus, men hele seks ulike handicapsystemer og hvordan handicap utregnes. Disse fungerer bare der de gjelder og kan i liten grad konverteres fra det ene systemet til det andre. Fra 2020 forenes disse til ett globalt handicapsystem og oppstart i Norge er 1. mars 2020.

Noen av de viktigste høydepunktene i WHS:

• Ditt handicap blir gjennomsnittet av det handicapet du spilte til i de åtte beste av de siste 20 rundene
  • Handicapkategorier forsvinner
  • Alle (uavhengig av handicap) kan spille handicaptellende selskapsrunder eller handicaptellende turneringsrunder over 9 eller 18 hull
  • Runder over 10 eller flere hull kan også være handicaptellende i noen situasjoner
  • Høyeste handicap er 54,0
  • Ikke lenger noen begrensning på å kunne justere handicap fra under til over 36,0
  • Du registrerer enten din score hull for hull eller en justert bruttoscore totalt for runden
  • Du behøver ikke registrere eller meddele før start at du skal spille en handicaptellende runde.

Noen av fordelene med WHS:

• Riktigere. Et gjennomsnitt system reagerer raskere på endringer og gjenspeiler din spillestyrke bedre enn det tidligere handicapsystemet, som i stor grad baserte seg på din beste prestasjon.
  • Kortere runder. Alle golfere kan registrere runder på 9 eller flere hull. Det gjør det mulig å kunne registrere flere handicaptellende runder hvis du ikke kan eller har mulighet til å spille 18 hull.
  • Globalt. Ditt handicap kan sammenlignes med spillere fra hele verden. Når du spiller utenlands kan du spille mot andre spillere på like vilkår, uansett land.

Hvordan beregnes handicap?

Ditt handicap blir gjennomsnittet av de åtte beste av de siste 20 registrerte handicaptellende rundene. Det eneste du som spiller behøver å tenke på er å spille runden og registrere resultatet i GolfBox snarest mulig etterpå, og aller helst i løpet av den samme dagen du spilte runden. Da beregner GolfBox nytt handicap i løpet av påfølgende natt og neste morgen kan du se om ditt handicap er blitt endret etter den siste runden.

Hva beregnes gjennomsnittet på?

Gjennomsnittet beregnes på et nytt begrep som kalles «Handicap spilt til» (Score Differential). Det er det handicapet du faktisk spilte til på runden. Du behøver ikke å regne ut dette for det gjør GolfBox automatisk etter at du har registrert din score, antall slag, hull for hull, alternativt en justert bruttoscore totalt for runden i GolfBox.

Hvis du f.eks. har handicap 21,6, men spilte til handicap 19,1 i den runden, er det verdien 19,1 som blir lagret som én av de siste 20 scorene.

Forsvinner Stableford?

Nei, Stableford som konkurranseform lever i beste velgående, men Stableford-poengene brukes ikke lenger til handicapformål eller til å regulere handicap. Du kan fortsatt spille så mye Stableford du vil, men husk å notere hvor mange slag du bruker på hvert hull slik at du kan registrere hullscore (antall slag) når du skal registrere runden i GolfBox etterpå.

Hvor kan jeg stille spørsmål om WHS?

Send en e-post til handicap@golfforbundet.no hvis du har noen spørsmål som du ikke finner svaret på på disse sidene.

Overgangen til WHS 1. mars 2020

Hvordan registrere runder i GolfBox