Golf er en idrett som med enkle grep kan tilrettelegges for personer med ulike funksjonsnedsettelser, og i golfen finnes allerede utstyr som personer med nedsatt funksjonsevne kan nyttiggjøre seg av. I tillegg er det mulig å spesialtilpasse aktivitetshjelpemidler for den enkelte.

Golfkøller

Det viktigste hjelpemidlet i golf er golfkøllene, som kan tilpasses både i forhold til lengde og grep. Ofte er det små tilpasninger som skal til, endringer som enkelt kan gjøres hos en pro eller en køllemaker.

Treningsgrep

Spillere som har vansker med å holde køllen kan benytte et treningsgrep, som monteres utenpå det vanlige grepet. Treningsgrep er kun til opplæring/trening, og er ikke godkjent til bruk i turneringer. Treningsgrepet kan bestilles på www.shoppingiq.se.

paragolfer

ParaGolfer er en motoriskert golfrullestol som kan løfte spilleren fra sittende til stående posisjon. ParaGolferen leveres med hjul som ikke ødelegger golfbanen, og med denne kan du kjøre inn på greenen når du skal putte! ParaGolfer er godkjent som aktivitetshjelpemiddel og kan søkes om gjennom hjelpemiddelsentralen. Noen få golfkubber, samt NGF, har ParaGolfer til utlån.

Golfbil/golfscooter

Spillere som trenger transport kan benytte golfbil eller golfscooter. De fleste golfklubber har golfbil til utleie, og kjøper du en golfscooter er det viktig å passe på at batteriet har kapasitet til lange golfrunder.

Golfscootere kan være aktuelle for spillere som har problemer med balansen, og som trenger noe å støtte seg til. Eksempelvis er den 4-hjulede Apollo 745 utstyrt med justerbart ergonomisk bøylestyre, justerbart sete som kan dreies 360 grader, justeres i høyden, samt skyves fram og tilbake. Se her for mer informasjon om denne, samt andre golfscootere fra Apollo.

Golftralle

Mange golfspillere velger å bruke golftralle, og disse kommer i mange varianter både med og uten motor.

GRIP-PAR GOLFHANSKE OG golfVOTT

Grip-Par golfhanske og golfvott er utformet for personer med redusert grep, som f. eks leddgikt, lammelser, håndskader og belastningsskader. Et borrelåssystem reduserer belastningen ved statisk muskelarbeid og gir golfspilleren bedre gripefølelse, samt riktigere og sikrere grep. Les her for mer informasjon om Grip-Par

Flexngrip golfhanske

Med FlexNgrips teknologi får du et godt grep uansett værforhold. Hansken har et parti på innsiden med et spesielt materiale, med tilsvarende materiale som limes/tapes på køllegrepet (følger med til å feste på alle køllene). Les her for mer informasjon om FlexNgrip.

Aktivitetshjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen

Personer under 26 år som har varig og vesentlig nedsatt funksjonsevne kan søke om utlån av aktivitetshjelpemidler via hjelpemiddelsentralen i eget fylke. Dette kan f. eks være en ParaGolfer. Tilsvarende ordning for personer over 26 år er rammefinansiert og det må betales en egenandel på 10 % av kjøpesummen, maks kr 4000 per hjelpemiddel. For mer informasjon om ordningen se www.nav.no.