Flere skoler kombinerer golf og videregående utdanning. Under finner du noen av de tilbudene som eksisterer i Norge slik skolene selv beskriver det.

Wang Toppidrett

WANG Toppidrett gir deg en mulighet til å trene i et miljø som tar dine ambisjoner på alvor, og som samtidig legger til rette for at du skal kunne nå dine akademiske ambisjoner.

For å lykkes handler det om å levere beste praksis i hverdagen. Dette krever hardt arbeid i et langsiktig perspektiv. Målet er at du har skaffet deg mye erfaring og kunnskap om veien mot toppidretten etter tre år hos oss. Reisen mot toppen handler om tålmodighet og hardt arbeid over tid. Det er ingen vei utenom hardt arbeid hvis du skal nå dine drømmer.

WANG Toppidrett tilbyr studiespesialiserende utdanningsprogram med mulighet for spesiell studiekompetanse. Skolen tilbyr et program for golf på våre skoler i Fredrikstad,  Oslo, Stavanger og Tønsberg.

For mer informasjon, se https://wang.no/

NTG - Norges Toppidrettsgymnas

Ønsker du de beste forutsettingene for å kombinere din golf med skolegang?

I tillegg til golftreningen jobber vi hardt for å skape en prestasjonskultur gjennom et helhetlig og balansert opplegg. Fysisk trening i topp moderne fasiliteter på skolen, personlig utvikling, kosthold og teoretisk kunnskap er deler som utøverne kontinuerlig utvikler for å bli bedre som golfspiller og som menneske.

I sommersesongen har NTG golftrening på Bærum Golfklubb, men benytter også mange andre anlegg i nærområdet. NTG har unike samarbeidsavtaler med Miklagard GK, Ballerud GK og Toppgolf. Om vinteren trener NTG på Fornebu Indoor Golfcenter, men gjennomfører i tillegg mange dagsamlinger på andre anlegg. Elevene blir transportert til og fra trening hver dag. Med inntil 13-15 timer ukentlig trening, 45-50 samlingsdøgn i inn- og utland som inkluderer 5-6 uker i andre land, kommer elevene til å bruke opp i mot 1.000 timer i året på sin idrett. Til tross for denne treningsmengden vil NTG golf påse at skolearbeidet blir gjennomført. Lærere er som regel med på samlinger og elevene har mulighet til å få en til en oppfølgning med lærer etter samlinger, reiser og turneringer.

For mer informasjon, se https://ntg.no/skole/b%C3%A6rum/golf

Hvam Videregående SKOLE

Vil du kombinere videregående skole med mye golf? Da er Hvam videregående skolen for deg!

Idrettsfag med toppidrett golf gir deg mye golfundervisning og et variert tilbud med mange aktiviteter. Utdanningsprogrammet idrettsfag gir deg i tillegg generell studiekompetanse, som gjør at du kan søke de aller fleste høyskoler etter endt skolegang.

Hvam tilbyr også realfag utover generell studiekompetanse. Skolens nye golfbane er åpen for elevene, og er en flott arena for golfelever, både i undervisningen og på fritiden.

Skolen har i tillegg et topp utstyrt simulatorsenter med fire golfsimulatorer, svingstudio med Swing Catalyst og Trackman, Sam puttlab, K-west 3d analyse, Focusband mental trening, treningsstudio og idrettshall. Alle skolens fasiliteter er tilgjengelig for elever på kveldstid. Skolen har godt kvalifiserte instruktører, og inviterer flere trenere og foredragsholdere til å møte våre elever i løpet av skoleåret.

Skolen har startet et samarbeid med Norges Golfforbund om å innlemme deler av «NGFs trenerløype» i utdanningen. Hvam ønsker at elevene gjennom idrettsfag med toppidrett golf på Hvam skal ha et godt utgangspunkt for videre arbeid i norsk golf.

For at golfelevene våre skal få best mulige treningstilbud, drar Hvam årlig på to
ukers treningsleir (har tidligere vært i både Spania (Costa Ballena) og Portugal
(Aroeira). Offentlig skole er underlagt gratisprinsippet, og treningsleiren finansieres ved hjelp av dugnader og gaver. Alle andre aktiviteter og tilbud er som nevnt gratis.

Hvam videregående skole har eget internat med 90 rom. Elever som bor langt unna kan søke om bostipend i Statens Lånekasse, dette dekker nesten alle utgifter til kost og losji. Internatet har miljøarbeidere og aktivitetsledere, og er døgnbemannet. Det arrangeres en rekke aktiviteter og utflukter på internatet. Endringer i opplæringsloven gjør det lettere for elever å velge skole over fylkesgrensene. Et friere skolevalg gir elevene rett til ledige skoleplasser i et annet fylke.

For mer informasjon, se link i høyremenyen, eller http://www.hvam.vgs.no/skolens-tjenester-og-bedrifter/golf/

Metis Videregående skole

På Metis videregående i Bergen kan du kombinere videregående skole med dine ambisjoner innen golf!

Metis videregående holder til sentralt i Bergen, og innen tre minutters gange er du midt i sentrum, på togstasjonen eller på Bystasjonen (med kontinuerlige Bybane- og bussavganger).

Metis videregående er en av de mest populære videregående skolene i Hordaland. På skolen vil du møte dyktige og engasjerte faglærere som er opptatt av din læring, samtidig som de stiller store krav til deg når det gjelder innsats, aktiv deltakelse og medvirkning.

For golf har Metis inngått et samarbeid med Fana Golfklubb, hvor head pro Donovan Goosen har det sportslige ansvaret for golfgruppen, som for tiden teller syv elever fra fem ulike golfklubber. Treningene foregår i hovedsak på Fana Golfklubb, men også de andre banene rundt Bergen benyttes.

Om vinteren går treningene hovedsakelig innendørs på Bergen Golfsenter (simulator) og på Fana Golfklubb (putting), men i Bergen er det mulig å trene utendørs stort sett hele året, både på range og bane.

Golfelevene drar på to treningsleirer i året. I skoleåret 2018/2019 har turen gått til Orlando, med innlagt besøk på universitetet i Miami (2 uker), og Spania, Mar Menor (11 dager).

Metis videregående er en privat skole, men skolepengene er meget begrenset sammenlignet med andre skoler, og det koster ikke noe ekstra på toppidrett. Det tilkommer noe egenbetaling for treningsleirer.

Du kan finne mer informasjon på https://www.metis.no/vgs/bergen/toppidrett

Øyvind Rojahn

Toppidrettssjef / avdelingsleder 934 57 044 e-post