Hjem » Klubb » Aktivitet » Golf for funksjonshemmede

Golf for funksjonshemmede

Norges Golfforbund (NGF) har jobbet med å tilrettelegge golf for personer med funksjonshemning fra 2000, og fra 1. januar 2004 ble ansvaret formalisert gjennom en avtale med Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). NGF har, gjennom sine klubber, ansvar for å legge til rette golf for personer med funksjonshemning.

De aller fleste kan spille golf, inkludert personer med ulike typer funksjonshemning.  R&A har utviklet ”A Modification of the Rules of Golf for Golfers with Disabilities”  i den hensikt å gjøre det mulig for funksjonshemmede spillere å spille på like vilkår med funksjonsfriske spillere, samt spillere med andre funksjonshemninger.

Norske golfspillere med funksjonshemning kan gjennom å bli klassifisert bli utstyrt med personlige modifikasjoner og ved behov innvilges dispensasjon fra gjeldende turneringsbestemmelser.

Her finner du mer informasjon om klassifisering i golf.

støtte til aktivitet

Det finnes flere steder, både lokalt, regional og nasjonalt, hvor man kan søke midler til golf for funksjonshemmede. Dette kan f. eks være legater, organisasjoner eller offentlige midler.

Her finner du mer informasjon om golf for funksjonshemmede.

Kontaktperson i NGF:

Østlandet Øst:
Losby GK

Akershus øst, Hedmark, Oppland, Oslo øst, Østfold

For å forsøke å finne gode måter å stimulere og øke aktiviteten lokalt og regionalt, ble det i 2012 vedtatt å starte med å opprette seks regionale kompetansesentra (RKS) i Sør-Norge.

Les mer om RKS